بلاگ

مراحل اخذ کد اقتصادی: گامی ضروری برای شروع هر کسب و کاری

کد اقتصادی شناسه ملی یا کد ملی اشخاصی است که ثبت نام مالیاتی انجام داده باشند و مراحل اخذ کد اقتصادی را به دقت طی کرده باشند. کد ملی یا شناسه ملی بدون انجام مراحلی که در ادامه خواهید خواند کد اقتصادی محسوب نمی شود. پس از انجام فرایند اخذ کد اقتصادی، شناسه ملی شخص حقوقی و کد ملی شخص حقیقی کد اقتصادی محسوب خواهند شد.

دریافت کد اقتصادی یکی از الزامات قانونی برای فعالیت هر کسب و کار در ایران است. این کد به عنوان شناسه‌ی منحصر به فرد برای هر شخص حقیقی یا حقوقی در نظر گرفته می‌شود و برای انجام فعالیت‌های اقتصادی مانند صدور فاکتور، ارائه خدمات به اشخاص حقوقی، افتتاح حساب بانکی و … ضروری است.

مراحل اخذ کد اقتصادی در سال 1403 توسط تیم ثبت ایلیا

مراحل اخذ کد اقتصادی در سال 1403 اینترنتی می باشد و نیاز به مراجعه حضوری برای اخذ کد اقتصادی نیست. اما لازم است 5 گام زیر را انجام دهید.

گام اول:

قدم اول برای اخذ کد اقتصادی، دریافت مشاوره تخصصی در این رابطه است. هم می توانید از طریق تکمیل فرم این صفحه مشاوره رایگان دریافت کنید و هم می توانید با شماره های کارشناسان ارشد ثبتی مجتمع حقوقی ایلیا تماس حاصل کنید.

گام دوم:

تکمیل مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی منوط به تشکیل پرونده دارایی است که وکلاء مالیاتی مجتمع ثبتی ایلیا در این رابطه به شما کمک خواهند کرد.

گام سوم:

مدارک تکمیل شده باید در سامانه اینترنتی اداره مالیاتی کشور بارگذاری شود و پیش ثبت نام مالیاتی انجام شود. بعد از تشکیل پرونده به صورت اینترنتی باید مراحل 45 گانه سامانه مالیاتی را جهت فعال سازی کد اقتصادی انجام دهید. این مرحله در مجتمع ثبتی ایلیا توسط وکیل رسمی دارایی صورت می گیرد.

گام چهارم:

ماموران مالیاتی بعد از احراز تشکیل پرونده مالیاتی و استعلامات لازم کد ملی اشخاص حقیقی یا شناسه ملی اشخاص حقوقی را به عنوان کد ملی آنها انتخاب خواهند کرد.

توجه :

  • قوانین و مقررات مربوط به اخذ کد اقتصادی ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. برای اطمینان از به‌روز بودن اطلاعات، قبل از اقدام به اخذ کد اقتصادی به وب سایت سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنید یا مشاوره دریافت کد اقتصادی را از کارشناسان برجسته مجتمع ثبتی ایلیا دریافت کنید.
  • در این مقاله سعی شده است تا حد امکان به طور خلاصه و مفید به موضوع اخذ کد اقتصادی پرداخته شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از کارشناسان و مشاوران ارشد مجتمع ثبتی و حقوقی ایلیا یا با وکلاء دارایی این مجموعه کمک دریافت کنید.
  • روند انجام ثبت نام برای اشخاص حقیقی و حقوقی فرق دارد بنابراین باید در وارد کردن اطلاعات دقت به خرج دهید.

نکات مهم در خصوص مراحل اخذ کد اقتصادی

  • اشخاص حقیقی با مشاغل آزاد و کلیه اشخاص حقوقی، مکلف به اخذ کد اقتصادی هستند.
  • برای فعالیت در برخی از مشاغل، مانند اصناف، اخذ کد اقتصادی الزامی است.
  • در صورت عدم اخذ کد اقتصادی، صاحبان کسب و کار با جریمه‌ های قانونی مواجه خواهند شد.
  • کد اقتصادی باید در سربرگ فاکتور ها، قبوض و سایر اسناد تجاری درج شود.
  • تغییر نشانی محل فعالیت یا هر گونه تغییر در اطلاعات هویتی یا فعالیت، باید به اداره امور مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.
  • اشخاص حقوقی تنها 2 ماه بعد از ثبت شرکت یا موسسه زمان دارند که برای اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.

جمع بندی:

دریافت کد اقتصادی از جمله الزامات قانونی برای فعالیت هر کسب و کاری در ایران است. در این مقاله به بررسی مراحل اخذ کد اقتصادی و همچنین نکات مهم مربوط به آن پرداختیم. با رعایت این نکات می‌توانید در حداقل زمان ممکن کد اقتصادی دریافت کنید. البته دریافت مشاوره تلفنی با کارشناسان متخصص را در این رابطه فراموش نکنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8  +  1  =