بلاگ

راهنمای تخصصی ثبت برند فروشگاه اینترنتی

در دنیای امروز ما فروشگاه های اینترنتی نقش مهمی را ایفاء می کنند. برند های زیادی در بین آنلاین شاپ ها فعالیت دارند که برخی هم خدمات حضوری دارند و هم غیر حضوری، برخی از آنها نیز به صورت آنلاین خدمات یا محصولاتی ارائه می دهند. در هر حال برای اینکه صاحب کسب و کار اینترنتی موفقی باشید ثبت برند فروشگاه اینترنتی یکی از الزامات است. برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی باید از شرایطی برخوردار باشید. سازمان مالکیت صنعتی در صورتی اجازه ثبت برند فروشگاه اینترنتی را صادر می کند که بر اساس قانون بتوانید شرایط حداقلی ثبت برند در طبقه مورد نظر را داشته باشید.

لزوم ثبت برند فروشگاه اینترنتی این است که بتوانید به صورت انحصاری فعالیت داشته باشید. مانند: دیجی کالا که یک فروشگاه آنلاین است؛ که تنها به صورت غیر حضوری فعالیت دارد. خیلی از افراد هستند که ترجیح می دهند به صورت اینترنتی خرید های خود را انجام دهند یا خدمات غیر حضوری دریافت کنند، بنابراین اگر تا همین حالا اقدامی برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی نکرده اید پیشنهاد می کنم این مطلب را از دست ندهید و فوراً برای ثبت برند آنلاین شاپ خود اقدام نمایید.

انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی به واسطه اسمی که دارند شناخته می شوند و آدرسی که دارند دقیقاً نام تجاری آنها است. مثلاً اگر شما می خواهید از دیجی کالا خرید کنید در مرورگر تان اسم محصول را نمی زنید بلکه دیجی کالا را سرچ می کنید. بنابراین آنلاین شاپ های موفق، همیشه اسم برند خود را بر اساس دامینی که دارند انتخاب می کنند. اما از آنجایی که قوانین ثبت برند کمی متفاوت است و شما نمی توانید هر برندی را ثبت کنید لازم است ابتدا استعلام اسم برند را از سامانه مالکیت صنعتی بگیرید و سپس دامین را انتخاب کنید.

انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی
انتخاب اسم فروشگاه اینترنتی

بنابراین لازم است جهت ثبت برند فروشگاه اینترنتی هم به شرایط اسم برند توجه داشته باشید و هم بر اساس قانون دامین بتوانید آن را خریداری کنید. در قانون خرید دامین های .ir اجازه خرید دامین هایی که مشابه دامین های دولتی هستند داده نمی شود. البته خرید بلامانع است اما اجازه ریجستری دامین را نخواهند داد. از این رو اسم برند فروشگاه اینترنتی باید بر اساس موارد زیر انتخاب شود.

  • حتماً از اسم خاص در ترکیب اسم آن به کار ببرید.
  • از صفت ها و اسامی عام به تنهایی در انتخاب اسم برند استفاده نشده باشد.
  • برخی اسم ها مانند اسامی مذهبی و اسامی مشاهیر نمی توان به عنوان برند قابل قبول نیستند.
  • اسم سازمان های دولتی و سازمان های بین المللی و نماد و نشان آنها و پرچم کشور ها یا نماد های نظامی آنها به عنوان برند و علامت تجاری قابل ثبت نخواهد بود.
  • برند هایی که قبلاً ثبت شده اند قابل ثبت مجدد نیستند.
  • اسم محصول نیز به تنهایی برای برند قابل قبول نخواهد بود.

مزایایی که با ثبت برند فروشگاه اینترنتی کسب می کنید ؟

مهمترین مزیتی که ثبت برند دارد استفاده انحصاری از برند است. متفاوت بودن در دنیای برندینگ حرف اول و آخر را میزند بنابراین اگر نتوانید برندی برای خود داشته باشید کسب و کارتان رو به افول خواهد رفت. با ثبت برند فروشگاهی حق مالکیت برای صاحب برند ایجاد می شود که می تواند این حق مالکیت را حتی واگذار نماید. ثبت برند یعنی فرصتی برای شناخته شدن بنابراین با صدر آگهی ثبت برند می توانید تبلیغات گسترده ای را برای معرفی فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید. می توانید گواهی را در سایت بارگذاری کنید تا حق مالکیت برند نیز محرز باشد.

فراموش نکنید برند های ثبتی از حمایت قانونی برخوردار اند یعنی اگر شخص یا اشخاصی از برند شما سوء استفاده کنند باید جریمه استفاده غیر مجاز از برند را بدهند و در برخی سوء استفاده از نام تجاری مجازات های سنگین تری نیز وجود دارد.

مدارک لازم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

برای ثبت اظهارنامه و همچنین در زمان دریافت آگهی ده ساله برند لازم است مدارکی را به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهید که این مدارک بر اساس حقیقی یا حقوقی بودن فرق دارد و باید مدارک مربوط به خود را ارائه دهند.

مدارک حقیقی

  • مدارک شناسایی
  • شماره موبایل به نام شخص
  • مجوز فعالیت
  • برند و لوگو
  • در صوررت نیاز کارت بازرگانی
  • مدارک حق اولویت
  • وکالت نامه

مدارک حقوقی

  • آگهی ثبت شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • مدارک شناسایی مدیر عامل
  • شماره تماس به نام مدیر عامل
  • نمونه برند و لوگو
  • مجوز فعالیت
  • در صورت نیاز کارت بازرگانی
  • مدارک حق اولویت
  • وکالت نامه
شرایط لازم برای ثبت اسم فروشگاه اینترنتی
ثبت اسم آنلاین شاپ

شرایط لازم برای ثبت اسم فروشگاه اینترنتی

ثبت اسم فروشگاه اینترنتی به عنوان برند بر اساس شرایط زیر امکان پذیر خواهد بود. لازم به ذکر است عدم وجود یکی از شرایط زیر امکان ثبت برند را فراهم نخواهد کرد.

  1. متقاضی ثبت برند اگر شخص حقیقی است باید از حداقل سن قانونی برخوردار باشد یعنی حداقل از 18 سال سن برخوردار باشد.
  2. داشتن مجوز برای ثبت برند الزامی می باشد. بنابراین بدون مجوز نمی توانید برند ثبت کنید. نکته ای که در این خصوص باید بدانید این است که موضوع مجوز باید با طبقه ای که می خواهید برند ثبت کنید مرتبط باشد.
  3. بر اساس قانون ثبت برند ثبت برند فارسی را تنها با مجوز می توانید ثبت کنید. بنابراین برای ثبت برند هایی که بی معنا هستند یا به صورت مخفف هستند یا از ترکیب کلمات فارسی و غیر فارسی می باشد باید کارت بازرگانی ارائه دهید.
  4. قانون اجازه ثبت برند هایی که قبلاً به نام اشخاص دیگری ثبت شده اند را به طور مجدد نخواهد داد زیرا بر اساس قوانین مالکیت معنوی ثبت یک نام برای چند نفر امکان ندارد و خلاف حق مالکیت صاحبان برند می باشد.

مراحل لازم برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

مراحل ثبت برند فروشگاه اینترنتی را می توان طی پنج گام انجام داد.

گام اول: ابتدا باید مدارک ثبت برند را تکمیل کنید و در سامانه ثبت مالکیت صنعتی حساب کاربری باز کنید. متقاضی باید گواهی امضاء خود به همراه ایمیل و شماره موبایل به نام را در زمان ثبت نام در سامانه مالکیت صنعتی وارد نماید.

گام دوم: سپس باید اظهارنامه ثبت برند را تکمیل کند. نکته لازم به ذکر این است که تمام اطلاعات در گزینه های ستاره دار وارد کنید. در این مرحله باید هزینه اظهارنامه را پرداخت کنید و درخواست را ثبت نهایی کنید. طی 35 الی 45 روز نتیجه رسیدگی به شما ابلاغ خواهد شد.

گام سوم: در صورتی که رسیدگی کارشناسان مبنی بر ثبت برند بود آگهی به شما ابلاغ می شود که باید در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد تا طی 30 روز اگر ادعایی مبنی بر ثبت برند باشد اعتراض ها در اداره مالکیت صنعتی ارسال شود. در غیر این صورت روند قانونی برای ثبت نهایی برند پیش می رود.

گام چهارم: بعد از سی روز از تاریخ انتشار آگهی می توانید حق ثبت برند را پرداخت نمایید و آگهی ده ساله را دریافت کنید، که این آگهی نیز باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی انتشار یابد.

گام پنجم: در نهایت اصل مدارک توسط خود درخواست دهنده یا وکیل قانونی وی به اداره مالکیت صنعتی باید ارائه شود تا گواهینامه ده ساله برند صادر شود.

مدت زمان ثبت برند فروشگاه اینترنتی

درخواست های ثبت بزند زیاد است و کارشناسان در کوتاه ترین زمان تلاش می کنند نتیجه ثبت یا عدم ثبت برند را ابلاغ نمایند بعد از ثبت درخواست در نوبت رسیدگی کارشناس قرار می گیرید که به صورت معمول حدود 35 الی 45 روز نتیجه درخواست اظهارنامه شما ابلاغ خواهد شد. این زمان تقریبی است و ممکن است در کمتر یا بیشتر از این زمان نیز نتیجه بررسی به شما ابلاغ شود بنابراین همیشه باید کارتابل اینترنتی که در سامانه مالکیت صنعتی دارید را چک کنید.

هزینه ثبت برند فروشگاه اینترنتی

هزینه ثبت برند بسته به نوع بندف طبقات ثبتی و هزینه های جانبی متفاوت است و به طور معمول شما باید هزینه اظهارنامه، روزنامه های رسمی و حق ثبت را پرداخت کنید که این هزینه بر اساس تعداد تبغات و نفرات ثبتی و حقیقی یا حقوقی بودن متفاوت است. می توانید از متخصصان ایلیا ثبت استعلام لازم را دریافت کنید.

لزوم دریافت مجوز اینماد برای ثبت برند فروشگاه اینترنتی

هیچ الزامی برای دریافت اینماد برای ثبت برند وجود ندارد. پیش از این می توانستید با اینماد نیز برند ثبت کنید اما بر اساس مصوبات جدید سازمان مالکیت صنعتی و سوء استفاده احتمالی در این میان دیگر اینماد به عنوان مجوز فروشگاه اینترنتی قابل قبول نیست و باید مجوز دیگری برای ثبت برند فروشگاهی ارائه دهید.

سوالات متداول

آیا همه سایت ها برای ثبت برند باید مجوز ارائه دهند ؟

بله ثبت برند بدون مجوز به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و بر اساس مصوبه جدید اداره مالکیت صنعتی اینماد به عنوان مجوز قابل پذیرش نیست.

جهت ثبت برند باید به کجا مراجعه کرد ؟

برای ثبت برند تنها سازمانی که در ایران فعالیت دارد سازمان مالکیت صنعتی است که در ایران فعالیت دارد.

آیا همه سایت ها برای ثبت برند باید اینماد داشته باشند؟

خیر برای ثبت برند اینماد لازم نیست.

آیا ثبت برند فروشگاه اینترنتی الزامی است ؟

خیر قانون هیچ گونه الزامی برای ثبت برند ارائه نکرده است اما از برند های ثبت شده حمایت می کند بنابراین نمی توانید از برندی استفاده کنید که مالکیت آن به نام شخص دیگری ثبت شده است.

چگونه می توان دامین فروشگاه را برای ثبت برند استعلام کرد ؟

از آنجایی که اصول انتخاب نام فروشگاه های اینترنتی بدین صورت است که اسم دامین آنها با برند شان یکی است بهتر است هر دامینی که انتخاب کردید اسم برند آن را نیز ثبت کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید برند قبلاً ثبت نشده است به سایت مالکیت صنعتی و سایت روزنامه رسمی برای استعلام برند می توانید مراجعه نمایید. در سایت مالکیت صنعتی به قسمت جستجو در بانک اطلاعاتی وارد شوید و در سایت روزنامه رسمی به قسمت آگهی های قانونی وارد شوید.

آیا ثبت برند فروشگاه اینترنتی الزامی است؟

از نظر قانونی ثبت برند الزامی نیست اما برای اینکه از برخی سوء استفاده ها جلوگیری کنید لازم است برند ثبت شده داشته باشید.

جمع بندی پایانی: از اینکه با ما در این مطلب همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. جهت دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم با متخصصان ما در ثبت ایلیا تماس بگیرید. خدمات فوری و تخصصی ثبت ایلیا را از دست ندهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  9  =  14