بلاگ

روش استعلام برند

ثبت برند مهمترین ابزار برای معرفی کسب و کار شما می باشد. بنابراین اگر تصمیم گرفتید اقدام به ثبت قانونی برند کنید لازم است قبل از هر چیز استعلام برند را انجام دهید.

استعلام برند به شما کمک می کند تا در روند ثبت برند با مشکلات رد درخواست به دلیل تشابه با برند ثبت شده دیگری مواجه نشوید. بر اساس قانون ثبت علائم تجاری اگر برند درخواست شده سه واژه تشابه داشته باشد نمی توان برند درخواست شده را ثبت کرد. مثلاً اگر برند ثبت شده یکتا باشد و شما درخواست ثبت نیکتا را بدهید به دلیل تشابه بین این دو برند درخواست شما رد خواهد شد مگر اینکه کلمه ای به کلمه اصلی اضافه کنید.

نحوه استعلام برند

استعلام برند های ثبت شده را می بایست از سایت های دولتی که این خدمات را ارائه می دهند دریافت کنید. در واقع سامانه مالکیت معنوی به عنوان سامانه ارائه دهنده خدمات ثبت برند بانک اطلاعات جامع برند های ثبت شده می باشد.

نحوه استعلام برند
نحوه استعلام برند

علاوه بر این سامانه، سایت روزنامه رسمی نیز مرجع مناسبی برای استعلام برند می باشد؛ زیرا آگهی های برند از جمله آگهی تایید و آگهی ده ساله برند باید در سایت روزنامه رسمی انتشار یابد بنابراین می توانید به راحتی استعلام برند های تایید شده یا ثبت شده را از این سایت دریافت کنید.

استعلام برند از سامانه مالکیت صنعتی

به راحتی می توانید استعلام برند را از سامانه مالکیت معنوی دریافت کنید. به آدرس اینترنتی ipm.ssaa.ir/Search-Trademark وارد شوید و در قسمت اسم برند اسم مورد نظر را وارد نمایید.

توجه داشته باشید اسمی که می خواهید استعلام نمایید نباید شرایط عمومی ثبت برند که به عنوان اسامی ممنوع برای ثبت تعیین شده اند را داشته باشد. زیرا هنگام استعلام برند سامانه هیچگونه اطلاعیه ای به شما نمی دهد که برند انتخابی شما مغایر با قوانین ثبت برند می باشد، از این رو بهتر است قوانین انتخاب نام برند را نیز بدانید تا از اسامی که قابل ثبت نیستند انتخاب نام برند را نداشته باشید.

استعلام برند از سامانه روزنامه رسمی

مطابق قوانین مالکیت صنعتی هر آگهی که توسط این سازمان صادر می شود باید در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد. زمانی که درخواست برند را ثبت می کنید بعد از بررسی کارشناسی در صورت امکان ثبت برند آگهی انتشار روزنامه رسمی صادر می شود که باید حداکثر تا 30 روز در سامانه روزنامه رسمی انتشار یابد.

به سایت روزنامه رسمی به آدرس www.rrk.ir وارد شوید. این سایت تنها سایت رسمی دولتی برای پرداخت هزینه های روزنامه رسمی و نیز مشاهده آگهی های قانونی مراجع دولتی می باشد. با وارد شدن به قسمت آگهی قانونی اسم برند را وارد نمایید، نوع آگهی را نیز علامت تجاری قرار دهید و جستجو نمایید.

توجه داشته باشید اگر برندی هنوز آگهی ده ساله آن صادر نشده باشد در سامانه مالکیت صنعتی قابل استعلام نیست. قانون ثبت علامت تجاری، حق اولویت در ثبت اظهارنامه را ملاک برای رسیدگی برند تعیین کرده است.

جستجو بانک اطلاعاتی علائم تجاری و علامت تجاری

بانک اطلاعات مالکیت صنعتی به عنوان مرجع اصلی رسیدگی به علائم تجاری و برند محسوب می شود که در آرشیوی به نام جستجو در بانک اطلاعات قرار دارد. در این قسمت مواردی از قبیل:

  • نام مالک برند
  • تاریخ ثبت اظهارنامه
  • طبقات تعیین شده در ثبت برند
  • لیست تمام کالاهایی که برند در طبقه آنها ثبت شده است.
  • هر نوع تغییراتی که بعد از ثبت برند نیز ثبت شده است در بانک اطلاعاتی اضافه خواهد شد.
  • تاریخ انقضاء برند

بانک اطلاعاتی علائم تجاری و علامت تجاری به این دلیل تشکیل شده است تا متقاضیان از ثبت درخواست های تکراری خودداری کنند. با تمام تفاسیر باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که استعلام برند برای مشاهده ثبت عین برند ثبت شده نیست بلکه باید کلمات مشابه و برند های چند کلمه ای مشابه را نیز باید جستجو کنید تا نتیجه استعلام در ثبت اظهارنامه شما تاثیر گذار باشد. کارشناسان ثبت ایلیا به شما کمک می کنند تا برند معتبری انتخاب کنید علاوه بر آن استعلام رایگان برند و علائم تجاری را در کمترین زمان انجام می دهند.

لزوم استعلام برند
لزوم استعلام برند

لزوم استعلام برند

  • همان طور که تا کنون بارها عنوان کردیم استعلام برند برای جلوگیری از درخواست های تکراری می باشد.
  • برند هایی که ثبت شده اند و تاریخ اعتبار آنها تمام شده باشند را نیز می توانید مشاهده کنید و در صورت عدم تمدید برند می توانید درخوست ثبت برند را بدهید.
  • انرژی و زمان و هزینه خود را صرف برندی که بدون شک رد می شود نکنید.
  • با استعلام طبقه مورد نظر برای ثبت برند می توانید اسامی برند رقبا را مشاهده نمایید.
  • استعلام برند به شما کمک می کند تا برندی انتخاب کنید که تایید شود و علاوه بر آن در جستجوی اسمی خاص تر برای برند خود باشید.

استعلام برند قبل از ثبت و بعد از ثبت

اصولاً متقاضیان باید قبل از ثبت برند اقدام به استعلام برند نمایند. بنابراین آخرین که یک متقاضی ثبت برند باید انجام دهد این است که برند انتخاب کند. اینکه شما برندی انتخاب کردید که بسیار دوست دارید آن را ثبت کنید لزوماً به این مفهوم نیست که می توانید برند انتخابی را ثبت کنید. استعلام برند قبل از ثبت به شما کمک می کند در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. اگر استعلام برندی را گرفتید و متوجه شدید برند مورد نظر ثبت شده است این اشتباه است که مجدد تلاش برای ثبت برندی کنید که قبلاً به ثبت رسیده است.

استعلام برند بعد از ثبت برای افرادی است که درخواست برند هایی را برای ثبت دارند که قانوناً قابل ثبت نیستند بنابراین برخی افراد سودجو در این بین قول ثبت برند را می دهند و هزینه های گزافی دریافت می کنند. اگر به شما آگهی ثبت علامت تجاری را در این شرایط دریافت کردید حتماً استعلام ثبت برند را داشته باشید تا از جعلی نبودن سندی که در دست دارید اطمینان حاصل کنید.

استعلام برند های ثبت شده در ایران

مالکیت صنعتی تنها مرجع ثبت برند در ایران است از این رو هر برندی که بر اساس قوانین ایران به ثبت می رسند در بانک اطلاعاتی این سامانه قرار می گیرند. اگر در هنگام جستجو در بانک اطلاعاتی آگهی را مشاهده کردید که ثبت بین المللی در آن درج شده است علاوه بر اینکه این برند در ایران به ثبت رسیده در سیستم مادرید نیز ثبت شده است.

استعلام برند های ثبت شده در ایران
استعلام برند های ثبت شده در ایران

علاوه بر روش هایی که برای استعلام برند تا کنون خواندید پیشنهاد بهتری نیز برای شما داریم. مجموعه ثبت ایلیا به عنوان مرجعی که بیش از دو دهه ارائه دهنده خدمات ثبتی است استعلام رایگان برند را نیز ارائه می دهد که راحت ترین راه و مطمئن ترین راه برای شما خواهد بود؛ زیرا علاوه بر استعلام عین و کلمات مشابه استعلام علائم تجاری را نیز دریافت می کنند.

استعلام برند از سامانه جهانی مالکیت معنوی

اگر می خواهید برند جهانی ثبت کنید ابتدا باید برند خود را در ایران ثبت کنید. بنابراین اگر برندی  بر اساس قوانین ایران تایید و ثبت نمی شود در سازمان جهانی مالکیت معنوی نیز تایید نخواهد شد زیرا ارائه آگهی ثبت برند ایران برای ثبت برند جهانی الزامی است.

از این رو سامانه مالکیت معنوی ایران با سامانه جهانی مالکیت معنوی لینک می باشد و می توانید از طریق همین سامانه به استعلامات ثبتی سامانه جهانی مالکیت معنوی را نیز دریافت کنید.

استعلام برند مواد غذایی

در صورتی که می خواهید برند خود را تنها در طبقه مواد غذایی ثبت کنید دیگر لازم نیست استعلام تمامی طبقات را دریافت کنید می توانید شماره طبقات مد نظر را در قسمت طبقه برند وارد کنید و سپس اسم مورد تقاضا را وارد کنید. این روش به شما کمک می کند تا تنها برند هایی را استعلام کنید که با طبقه برند شما مغایر باشند.

بر اساس قانون ثبت علائم تجاری برند هایی که تشابه در یک طبقه و طبقات مرتبط داشته باشند رد می شوند.

استعلام برند رستوران

برای برند رستورانی یا برند های صنفی ارائه دهنده اغذیه لازم است طبقه 43 را وارد کنید و اسم مورد نظر را وارد کنید. توجه داشته باشید برای ثبت برند رستوران باید مجوز مربوط به برند رستوران را داشته باشید. توجه داشته باشید برند انتخابی باید کمتر از سه واژه تشابه داشته باشد.

سوالات متداول در استعلام برند

هزینه استعلام برند چقدر است؟

استعلام برند هیچ گونه هزینه ای به دنبال ندارد و کاملاً رایگان انجام می شود. متخصصان ثبت ایلیا نیز به صورت کاملاً رایگان استعلامات برند های تجاری را دریافت می کنند.

آیا نتیجه استعلام برند قطعی است؟

خیر استعلام برند تنها نتیجه برند های تایید شده که آگهی آنها در روزنامه رسمی منتشر شده و برند هایی که آگهی ده ساله آنها منتشر شده را نشان می دهد در صورتی که برخی از برند ها که هنوز رسیدگی نشده اند و حتی برند هایی که تایید شده اند و هنوز روزنامه آن انتشار نیافته باشد قابل استعلام نیستند.

چگونه استعلام برند غیر فارسی را انجام دهیم ؟

برند های غیر فارسی را نیز همانند برند های فارسی از روشی که پیش از این خواندید می توانید استعلام نمایید.

استعلام برند چقدر زمان می برد؟

استعلام برند آنی انجام می شود و زمان زیادی لازم ندارد فقط باید دقت داشته باشید همه جوانب برند انتخاب شده را استعلام نمایید.

کارشناسان ثبت ایلیا چگونه می توانند در استعلام برند کمک کنند؟

در ثبت ایلیا کارشناسان و متخصصانی حضور دارند که سالهاست در زمینه ثبت برند تجربه دارند بنابراین علاوه بر استعلام برند رد زمینه ثبت برند نیز می توانند به شما مشاوره جامعی را ارائه دهند پیشنهاد می کنیم این فرصت را از دست ندهید.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1  +  4  =