بلاگ

ثبت شرکت سهامی خاص فوری

وقتی صحبت از ثبت شرکت سهامی خاص به میان می آید یعنی می خواهید شراکتی که دارید را بر اساس قوانینی که قانون تجارت برای شرکت های سهامی خاص تعیین کرده است به کار رود. شرکت های سهامی خاص یکی از انواع شرکت های تجاری است که برای ثبت آن لازم است نکاتی که برای این نوع شرکت ها تعیین شده است را رعایت کنید.

از این لحاظ در بین شرکت های سهامی عنوان سهامی خاص تعیین شده است زیرا اعضاء آن اصولاً محدود می شود و شرکاء همدیگر را می شناسند.

مهمترین ویژگی این شرکت این است که سرمایه آن توسط شرکاء آن تعیین می شود. هر یک از شرکاء به نسبت سهامی که در شرکت دارند از سود و ضرر آن بهرمند می شوند. پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا قرار است تمام نکات و اصول ثبت شرکت سهامی خاص را در ادامه بخوانید.

شركت سهامی خاص چيست ؟

شرکتی است که از حداقل سه سهامدار که هر سه باید در هیئت مدیره نیز عضو باشند با سرمایه تأمینی توسط سهامداران تامین می شود. هر یک از سهامداران به مییزان سهامی که در شرکت در این نوع شرکت مسئولیت دارند. شرکت ها سهامی قبل از ثبت باید 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت را در حسابی به نام شرکت بلوکه نماید.

در شرکت های سهامی خاص سهامداران باید در اداره ثبت شرکت ها درخواست تاسیس شخصیت حقوقی را ثبت نمایند. بنابراین به سایت ثبت شرکت ها وارد شوید و در قسمت تاسیس شخصیت حقوقی عنوان شرکت سهامی خاص را انتخاب نمایید. تمام گام های سامانه ثبت شرکت ها در خصوص تاسیس شرکت سهامی خاص باید تکمیل شود.

شركت سهامی خاص چيست ؟
شركت سهامی خاص چيست ؟

در سامانه ثبت شرکت ها تمام قسمت ها دارای گزینه ستاره دار باید تکمیل شود. ابتدا باید شماره پیگیری را در جایی یادداشت کنید. زمانی درخواست شما وارد کارتابل کارشناس اداره ثبت شرکت ها می شود که ثبت نهایی را انجام دهید.

قوانین ثبت شرکت سهامی خاص

  • تاسیس این شرکت حتما باید با حداقل سه نفر سهامدار انجام شود.
  • وجود حداقل دو شخص که با هیئت مدیره ارتباط فامیلی نداشته باشند به عنوان بازرس اصلی و علی البدل الزامی است.
  • هیئت مدیره این نوع شرکت حتماً باید دارنده سهام در شرکت باشند اما مدیر عامل می تواند خارج از سهامداران یا سهامدار شرکت باشد.
  • حداقل سرمایه ای که برای تاسیس این شرکت در قانون تجارت عنوان شده است یک میلیون ریال است.
  • اساسنامه شرکت سهامی خاص باید بر اساس ثیپ اساسنامه ای که در قانون تجارت عنوان شده است ثبت شود مگر اینکه موضوع شرکت مجوزی باشد و بر اساس قانون سازمان صادر کننده مجوز تیپ خاص اساسنامه تعیین شده باشد.
  • شرکت سهامی خاص در زمان تشکیل مجمع عمومی موسس و توافق شرکت در تاریخ تشکیل مجمع در واقع تاسیس می شود اما باید در اداره ثبت شرکت ها به عنوان شرکت تجاری به ثبت رسیده باشد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص برای ثبت باید بر اساس شرایطی که در ادامه عنوان کرده ایم برخوردار باشد.

بازرس شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص حتما باید دو شخص را که با هیئت مدیره نسبت فامیلی نداشته باشند را به عنوان بازرس انتخاب که یکی به عنوان بازرس و دومی به عنوان بازرس علی البدل می باشد. وظیفه بازرسان رسیدگی به طرز کار هیئت مدیره است.

حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص: همان طور که قبل از این اشاره کردیم حداقل سرمایه باید یک میلیون ریال باشد. بسته به نوع شرکت و نحوه مشارکت شرکاء مبلغ سرمایه متفاوت است. سرمایه شرکت سهامی خاص می تواند نقدی یا غیر نقدی باشد. در صورت غیر نقدی بودن سرمایه باید معادل نقدی آن توسط کارشناس دادگستری تعیین شود. لازم به ذکر است 35 درصد از سهام شرکت باید به نام شرکت در شرف تاسیس سهامی خاص بلوکه شود.

اعضای تشکیل دهنده شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص را حداقل باید 3 هیئت مدیره و 2 بازرس تشکیل دهد. البته در شرکت سهامی خاص می توان مدیر عامل را خارج از سهامداران آن انتخاب کرد.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

موضوع فعالیت شرکت سهامی خاص: موضوع شرکت سهامی خاص می تواند هر موضوعی که بر اساس قوانین ایران مجاز به فعالیت در ایران هستند باشد. قانون تجارت ماهیت شرکت سهامی خاص را به عنوان شرکت بازرگانی می شناسد. بیشتر شرکت های سهامی خاص در امور مهندسی فنی فعالیت دارد.

انتخاب نام شرکت سهامی خاص: شرکت سهامی خاص باید تحت نام مخصوص به ثبت برسد. شما 5 حق اولویت دارید که بر حسب شرایط جدید باید اسم انتخابی 3 یا 4 سیلابی باشد. برای اینکه اطمینان حاصل کنید اسم انتخابی قبلاً ثبت نشده باشد باید از سامانه ثبت شرکت ها استعلام آن را دریافت کنید.

استعلام ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص را می توانید از سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری انجام دهید. برای این منظور به سایت استعلام شناسه ملی شرکت ها بروید و اسم یا شماره ثبت یا اسم شرکت با هر نوع اطلاعاتی که از شرکت دارید را وارد کنید. تا استعلام وضعیت شرکت را مشاهده کنید.

شرکت های ثبتی همانند اشخاص می توانند از حقوق مادی یا معنوی برخوردار شوند از این رو اگر شما با شرکتی معامله ای انجام دهید برای استعلام وضعیت شرکت می بایست از صحت ثبت آن اطمینان حاصل کنید. از این رو به سایت شناسه ملی وارد شوید و استعلام شناسه ملی شرکت را دریافت کنید.

همچنین سامانه روزنامه رسمی نیز در قسمت آگهی هیا قانونی تمام آگهی های منتشر شده در ابن روزنامه را در صورت جستجو اسم یا شناسه ملی یا شماره ثبت به شما نمایش می دهد.

هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه ها و تعرفه ثبت شرکت شامل؛ هزینه حق ثبت، روزنامه رسمی، پرداخت نیم در هزار مبلغ مالیات بر سرمایه و هزینه حق الوکاله وکیل می باشد. این هزینه برای شرکت های سهامی خاص بر اساس تعداد اعضاء، میزان سرمایه و وضعیت ثبتی متفاوت است.

این هزینه هر ساله توسط اداره ثبت شرکت ها افزایش می خورد و گاهی در میان سال نیز شاهد افزایش تعرفه های ثبتی اداره ثبت شرکت ها هستیم. بنابراین برای اطلاعات بیشتر و مشاهده دقیق هزینه ثبت شرکت سهامی خاص حتماً با کارشناسان و متخصصان ما در ثبت ایلیا تماس حاصل نمایید.

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص

شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص تفاوت های بسیاری دارد اما هر دو شرکت از انتخاب های اکثر افرادی است که می خواهند اقدام به ثبت شرکت کنند. این دو نوع شرکت تفاوت های شایانی با هم دارند از جمله اینکه؛

  • در شرکت با مسئولیت محدود حداقل اعضاء دو نفر هستند اما شرکت سهامی خاص با حداقل 5 نفر قابل ثبت است.
  • در شرکت سهامی خاص اعضاء به نسبت سهامی که در شرکت دارند در سود و زیان آن سهیم هستند در صورتی که در شرکت های با مسئولیت محدود اعضاء به میزان مبلغ سهم الشرکه مسئولیت دارند.
  • شرکت سهامی خاص دارای بازرس است اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیاز به بازرس نیست.
  • هیئت مدیره و مدیران و بازرسان شرکت سهامی خاص دارای مدت تصدی محدود هستند؛ در صورتی که در شرکت سهامی خاص به صورت نا محدود انتخاب می شوند و هر زمان که بخواهند می توانند مجمع عمومی عادی را برای انتخاب هیئت مدیره جدید برگزار نمایند.
  • شرکت های سهامی خاص باید حتماً هیئت مدیره را از بین سهامداران انتخاب کنند در صورتی که در شرکت های با مسئولیت محدود هیئت مدیره را می توان خارج از دارندگان سهام انتخاب کرد.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت سهامی خاص

قانون تجارت برای ثبت شرکت سهامی خاص چنین تعیین کرده است که این شرکت باید بر اساس اساسنامه تشکیل شود. یعنی در شرکت سهامی خاص اساسنامه یکی از مهمترین اسناد رسمی است که تمام شرایط اداره شرکت در آن ثبت می شود.

اساسنامه شرکت باید به ترتیب زیر تکمیل شود.

  1. اسم یا نام شرکت
  2. هویت موسسین و محل اقامت آنها
  3. موضوع شرکت
  4. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
  5. تعداد سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آنها و در صورتی که سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام.
  6. میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است. در مورد آورده غیر نقد تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیف آورده غیر نقد اطلاع حاصل نمود.
  7. مرکز اصلی شرکت
  8. مدت شرکت

ماده 8 قانون تجارت نیز شرایط ثبت اطلاعات و مواردی که بایید در اساسنامه شرکت سهامی خاص عنوان شود موارد قانونی را عنوان کرده است.

پیگیری ثبت شرکت سهامی خاص

اگر می خواهید از ثبت شرکت سهامی خاص اطمینان حاصل کنید می توانید به سایت شناسه ملی شرکت های مراجعه کنید. در این سامانه بر اساس اطلاعات اولیه ای که از شرکت سهامی خاص دارید می توانید استعلام ثبت آن را دریافت کنید. اطلاعاتی از قبیل اسم شرکت، شماره ثبت، شناسه کلی شرکت را در سامانه وارد نمایید. در صورتی که شرکت مورد نظر ثبت شده باشد نتیجه جستجو اطلاعات شرکت مورد نظر را قابل نمایش می کند.

همچنین با داشتن هر یک از اطلاعات فوق می توانید استعلام شرکت سهامی خاص و اطلاعات دقیق را از طریق سامانه روزنامه رسمی مشاهده نمایید.

مزایای ثبت شرکت سهامی خاص

  • تشکیل شخصیت حقوقی
  • قابل استعلام بودن شرکت در سازمان های دولتی معتبر
  • شرکت سهامی خاص می تواند در مناقصه و مزایدات
  • شرکت سهامی خاص می تواند بعد از ثبت در نمایشگاه های داخلی یا بین المللی شرکت نماید.
  • شرکت ها از تسهیلات بانکی می توانند برخوردار شوند.
  • از تمام حقوق مادی که هر فرد دارد شرکت سهامی خاص نیز از آن برخوردار می شود.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل پیش از آغاز ثبت: افرادی که می خواهند شرکت ثبت کنند باید ابتدا شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص را داشته باشند. مثلاً حداقل 3 نفر به عنوان سهامدار و هیئت مدیره انتخاب شوند و دو نفر نیز به عنوان بازرس انتخاب شوند.

اقدامات ثبت شرکت: زمانی که شرایط لازم برای ثبت شرکت را فراهم کردید می توانید وارد سایت ثبت شرکت ها شوید و درخواست ثبت شرکت سهامی خاص را در سامانه ثبت شرکت ها ثبت نمایید.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

بعد از ثبت نهایی در سامانه طی دو روز انتخاب اسم شرکت صورت می گیرد و سپس باید برای شرکت در شرف تاسیس حساب بانکی ایجاد شود. بعد از آن مدارک مورد نیاز باید در دو نسخه به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

مراحل پایانی ثبت شرکت: سپس بعد از رسیدگی کارشناسی در صورت تایید مدارک پیشنویس آگهی در سامانه قرار می گیرد که می توانید اصل این مدارک را از اداره ثبت شرکت ها دریافت کنید.

مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

  • اظهارنامه ثبت شرکت سهامی خاص
  • اساسنامه ثبت شرکت سهامی خاص
  • کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره و بازرسان شرکت
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  • صورتجلسه هیئت مدیره
  • برگه افتتاح حساب بانکی جهت پرداخت 35 درصد سرمایه حداقلی
  • در صورت نیاز به مجوز باید مجوز مربوطه نیز ارائه شود.
  • باید وکالت نامه نییز به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

اگر دارای شرکت با مسئولیت محدود هستید و می خواهید آن را تبدیل به شرکت سهامی خاص کنید ابتدا باید حداقل های قانونی مانند: اعضاء و سرمایه را به مانند شرکت های سهامی خاص انجام دهید و سپس طی چند صورتجلسه می توانید تغییرات تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص را انجام دهید.

انحلال شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص بعد از ثبت به مدت نا محدود ثبت می شوند و برای اینکه بتوانند فعالیت خود را تمام کنند باید مجمع عمومی فوق العاده را دعوت کنند تا صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده برای انحلال شرکت سهامی خاص اقدام نمایید. بعد از ثبت تغییرات در سامانه و تسویه حساب از دارایی و دریافت مفاصا حساب مالیاتی انجام دهید.

در پایان: هر آنچه که در خصوص ثبت شرکت سهامی خاص و قوانین و مقررات پس از آن وجود داشت را در این مطلب به شما ارائه کردیم. برای ثبت شرکت و پاسخ به سوالات حقوقی و ثبتی خود می توانید به کارشناسان حقوقی و ثبتی ایلیا ثبت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2  +  2  =