بلاگ

شرایط اخذ کارت بازرگانی فوری

اگر بخواهیم تعریف کوتاهی از کارت بازرگانی ارائه دهیم باید به این مورد بپردازیم که کارت بازرگانی مجوزی است برای واردات یا صادارت کالا به صورت قانونی از کشور، این مجوز را باید از اتاق بازرگانی دریافت کنید و به راحتی تجارت نمایید. اگر اولین بار است که می خواید کارت بازرگانی دریافت کنید احتمالاً از موارد قانونی در خصوص آن برخوردار نیستید.

اما داشتن این کارت برای هر شرکت یا نهاد یا شخصی که می خواهد فعالیت بازرگانی داشته باشد منوط به وجود شرایط و تکمیل بودن مدارک و نحوه صحیح ثبت درخواست در سامانه های بهین یاب و اتاق بازرگانی است. حتماً این محتوا را تا پایان دنبال کنید تا با کلیه نکات و قوانین دریافت کارت بازرگانی آشنا شوید.

شرایط الزامی برای اخذ کارت بازرگانی

اگر می خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید باید شرایط دریافت این کارت را داشته باشید. برخی از این شرایط بسته به استان درخواست دهنده و موارد مختلف ممکن است متفاوت باشد اما شرایط کلی به شرح زیر می باشد.

شرایط الزامی برای اخذ کارت بازرگانی
اخذ کارت بازرگانی
  • متقاضی دریافت کارت بازرگانی باید از حداقل مدرک دیپلم برخوردار باشد.
  • اگر دریافت کارت بازرگانی به واسطه مدرک تحصیلی است باید مدرک تحصیلی لیسانس مرتبط باشد.
  • در صورتی که پروانه بهره برداری داشته باشید می توانید برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کنید.
  • اگر سابقه دریافت کارت بازرگانی داشته باشید می توانید مجدد کارت بازرگانی دریافت کنید.
  • اتاق بازرگانی در صورتی به نام شخص کارت بازرگانی صادر می کند که احراز اهلیت تجاری صورت گیرد.

مزایای کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به نوعی مجوز واردات و صادرات کالاست و دارنده کارت می تواند از مزایای آن بعد از اخذ آن استفاده نماید. مزیت دیگر این کارت این است که دارنده آن می تواند از برخی تسهیلات بانکی برخوردار شود. همچنین دارنده کارت به نوعی عضو اتاق بازرگانی محسوب می شود. دارنده کارت بازرگانی می تواند اقدام به ثبت هر نوع برندی با هر زبان دنیا حتی ثبت برند بدون معنای خاصی اقدام نماید.

مزیت دیگر داشتن کارت بازرگانی این است که دارنده می تواند در نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت نماید. دارنده کارت بازرگانی می تواند از مناطق آزاد واردات داشته باشد. همچنین امکان ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک امکان پذیر می باشد علاوه بر این صادرات کلیه کالاهای مجاز نیز امکان پذیر است.

سامانه کارت بازرگانی

سامانه کارت بازرگانی به آدرس cscs.chambertrust.ir برای انجام پروسه اخذ کارت بازرگانی ثبت نام های مربوط به صدور کارت بازرگانی را انجام می دهد علاوه بر این می توانید در سایت بهین یاب نیز ثبت نام کارت بازرگانی داشته باشید. البته ابتدا باید تاییدیه وزارت صنعت، معدن، تجارت را دریافت کنید و سپس درخواست به طور خودکار در سامانه اتاق بازرگانی ارسال می شود که ادامه پیگیری پرونده از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

انواع کارت بازرگانی

کارت بازرگانی برای مصارف گوناگونی ممکن است صادر شود که بر حسب نوع آن می توانید از این کارت استفاده نمایید. انواع کارت بازرگانی را می توان به شرح زیر برشمرد.

کارت بازرگانی تجاری: اگر می خواهید فعالیت تجاری در قالب واردات و صادرات کالا داشته باشید و ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک داشته باشید باید کارت بازرگانی تجاری دریافت کنید.

کارت بازرگانی خدماتی: شرکت های خدماتی که مجاز به سرمایه گذاری با توجه به فعالیت خدماتی دارند می توانند کارت بازرگانی خدماتی دریافت کنند.

کارت بازرگانی موردی: این کارت تنها در صورتی صادر می شود که اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی تنها نیاز به یکبار ترخیص کالا از گمرک دارند و تجارت دائمی در این زمینه ندارند.

اخذ کارت بازرگانی تولیدی و صنعتی: شرکت های تولیدی و صنعتی به دلیل اینکه به مواد اولیه برای تولید یا انجام امور صنعتی نیازمند هستند و همچنین برای خرید تجهیزات و ماشین آلات صنعتی می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند و موارد مرتبط با کار خود را بدون واسطه در خارج از ایران خریداری کنند و بعد از طریق گمرک به کشور وارد کنند.

اخذ کارت بازرگانی شرکت های تعاونی: این شرکت ها نمی توانند از طریق اتاق بازرگانی برای کارت بازرگانی اقدام نمایند و باید از اتاق تعاون درخواست صدور کارت بازرگانی را داشته باشند.

نحوه ثبت نام کارت بازرگانی
نحوه ثبت نام کارت بازرگانی

نحوه ثبت نام کارت بازرگانی

برای ثبت نام و دادن درخواست کارت بازرگانی باید در سامانه صنعت، معدن، تجارت وارد شوید و حساب کاربری ایجاد کنید. برای ثبت نام لازم است اطلاعات هویتی و موارد ارتباطی خود را در سامانه ارائه دهید و تمام گزینه های ثبت نام را تکمیل نمایید.

مراحل ثبت کارت بازرگانی

  1. ابتدا در سامانه اتاق بازرگانی ثبت نام اولیه را انجام دهید و همین اطلاعات را با دریافت کد تایید وارد سامانه اتاق بازرگانی نمایید.
  2. ابتدا درخواست ثبت شده در سامانه صمت مورد بررسی قرار می گیرد و اطلاعات در سایت ثبت می شود.
  3. ابتدا مدارک بارگذاری شده و اطلاعات وارد شده مورد بررسی قرار می گیرد در صورتی که تمامی موارد درست وارد شده باشد اطلاعات تایید و پرونده به صورت الکترونیکی به اتاق بازرگانی ارجاع خواهد شد.
  4. بعد از اجرا لازم است متقاضی کلاس های مربوط به کارت بازرگانی را شرکت کند و در صورت قبولی در آزمون باید منتظر صدور کارت بازرگانی و پست کارت به آدرس اعلام شده باشد.

توجه داشته باشید اعتبار کارت بازرگانی یک ساله می باشد که بعد از اتمام اعتبار می بایست اقدام به تمدید آن کنید.

مدارک لازم برای اخذ کارت بازرگانی

مدارک اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

اشخاص حقیقی باید مدارک زیر را ارائه دهند.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • عکس با زمینه سفید
  • تکمیل فرم دال اتاق بازرگانی
  • دریافت گواهی عدم سوء پیشینه
  • ارائه اصل مدارک تحصیلی
  • کد اقتصادی
  • اظهارنامه دفاتر تجاری
  • ارائه گواهی بانکی تایید حساب جاری

اشخاص حقوقی دارای مدارک زیر می باشند.

  • ارائه سند یا اجاره نامه دارای هلگرام دار
  • کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل
  • ارائه گواهید عدم سوء پیشینه
  • ارائه اظهارنامه ثبت نام دفاتر تجاری
  • تکمیل فرم دال
  • ارائه تقاضا نامه یا اظهارنامه شرکت

هزینه دریافت کارت بازرگانی

هزینه های اخذ کارت بازرگانی شامل پرداخت فیش های بانکی و هزینه های مرتبط با آن می باشد. هزینه های دولتی و واریزی های فیش هایی مربوط به صدور کارت بازرگانی هر ساله افزایش قیمت خواهد داشت. بنابراین باید استعلام قیمت آن را داشته باشید.

مالیات بر کارت بازرگانی

مالیات بر کارت بازرگانی در مواردی رخ می دهد که کارت بازرگانی فعال بوده باشد. یعنی واردات یا صادراتی برای کارت بازرگانی مربوطه ثبت شده باشد در این صورت باید بر اساس فرمول مالیاتی، مالیات واردات یا صادرات کالا پرداخت شود.

اگر کارت بازرگانی دارید و هیچ گونه فعالیتی با آن نداشته باشید مالیات بر کارت بازرگانی صفر می باشد. البته لازم است خود اظهاری مالیاتی برای شخص دارنده کارت بازرگانی ایجاد شود.

موارد معاف از داشتن کارت بازرگانی

در برخی موارد استثنائاتی برای عدم داشتن کارت بازرگانی در قانون تعیین شده است. یعنی در مواردی ممکن است فعالیت های تجاری برون مرزی داشته باشید اما برای انجام آن نیاز به اارئه کارت بازرگانی نیست.

  • شرکت هایی مانند شرکت تعاونی مرز نشینان
  • پیله وران یا ده کوچکی از دهستان برای بخشی از حومه شهرستان ها
  • ملوانان و شناورانی که در بین سواحل ایران با سواحل سایر کشور ها که تردد دارند.
  • کارگران ایرانی که دارای کارت شغلی هستند و در سایر کشور ها با مجوز وزارت کار، کار می کنند.

در پایان: امیدواریم این مطلب توانسته باشد به سوالات شما پاسخ دهد. در صورتی که به سوالات شما پاسخ نداده شده باشد با متخصصان و کارشناسان ما در ثبت ایلیا تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  64  =  65