بلاگ

راهنمای مرحله به مرحله برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

ثبت شرکت سرمایه گذاری بر اساس شرایط و مندرجات مختلف انجام می شود، شرکت سرمایه گذار شرکت هایی هستند که فعالیت آنها سرمایه گذاری و خرید سهام سایر شرکت ها است. در واقع شرکت سرمایه گذاری نمی آید سهام شرکتی را خریداری کند و در هر شرایطی این سهام را محفوظ دارد.

این شرکت بعد از خرید سهام شرکت دیگر وقتی به سود مد نظر خود رسید سهام را می فروشد و سهام شرکت دیگری را می خرد. به طور کلی خرید و فروش سهام فعالیت اصلی شرکت های سرمایه گذاری است. مشارکت در سرمایه گذاری برای کسب سود اصلی ترین هدف شرکت سرمایه گذاری است.

شرکت سرمایه گذاری چیست ؟

اگر بخواهید در زمینه ای شرکت ثبت کنید که سود دهی بالایی داشته باشد می توانید برای ثبت شرکت سرمایه گذاری اقدام کنید. برای ثبت شرکت سرمایه گذاری یکی از راه هایی است که می توانید با معامله کردن سهام شرکت ها سود بالایی را دریافت کنید.

شرکت سرمایه گذاری به عنوان واسطه در بازار فعالیت دارند و عمده کاری که انجام می دهند خرید و فروش سهام شرکت هایی است که در بازار بورس یا غیر از بازار بورس سهام خود را عرضه می کنند. این نوع شرکت تنها هدفی که از سرمایه گذاری دارد کسب سود است بنابراین در خصوص سهام هایی که می خرد مالکیت شرکت را متقبل نمی شود بلکه تنها مدتی را برای به دست آوردن سود این شرکت ها آنالیز سایر شرکت ها را انجام می دهند تا در صورت فضای مناسب برای سرمایه گذاری به سراغ آنها بروند.

شرکت سرمایه گذاری چیست ؟
شرکت سرمایه گذاری چیست ؟

اگر سهام شرکتی را می خرند با دیدی سود دهی در کوتاه ترین زمان به سراغ آن می روند و بعد از دریافت دریافت سود تحلیل شده سهام را می فروشند و از شرکت خارج می شوند از این رو هیچ نوع تعهد مدیریتی را نمی پذیرند.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سرمایه گذاری

میزان سرمایه اولیه بر حسب نوع شرکت متفاوت است. سرمایه شرکت ها بر اساس قانون باید حداقلی را داشته باشند. سرمایه شرکت با توجه به نوع شرکت حداقل سرمایه را در نظر بگیرید. حداقل سرمایه بر حسب نوع شرکت، موضوع فعالیت و قوانین مربوطه متفاوت می باشد.

شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص باید یک میلیون ریال سرمایه داشته باشند. شرکت هایی مانند تعاونی و شرکت سهامی عام نیز حداقل باید پنج میلیون ریال سرمایه داشته باشند. شرکت ها دو نوع سرمایه دارند که یکی سرمایه نقدی و دیگری سرمایه غیر نقدی است. سرمایه غیر نقدی ارزش نقدی آن توسط کارشناس دادگستری انجام شود.

ثبت انواع شرکت سرمایه گذاری

شما می توانید هر یک از شرکت های سرمایه گذاری را بر حسب شرایط و مقرراتی که می خواهید حاکم باشد داشته باشید. همان طور که گفتیم شرکت سرمایه گذاری شرکتی است که فعالیت آن سرمایه گذاری بر روی شرکت های دیگر است و هر نوع سرمایه گذاری را می توان در موضوع فعالیت این شرکت قرار داد. شرکت سرمایه نیز مانند هر شرکت دیگری باید در یکی از دسته بندی های شرکت های تجاری قرار گیرد.

مزایا و معایب شرکت سرمایه گذار

مزایایی که این نوع شرکت دارد شامل:

  • شرکت سرمایه به دنبال کسب سود است و از طریق بازار های مالی می تواند این سود را کسب نماید.
  • حمایت و شفافیت قانونی از شرکت ها این امکان را فراهم می کند تا هر یک از اعضاء مسئولیتش مشخص باشد.
  • شرکت های سرمایه گذاری سرمایه خود را در برابر تورم حفظ می کنند و به دلیل افزایش ارزش دارایی در گردش خود همیشه رو به جلو حرکت می کنند.
  • سرمایه شرکت سرمایه به راحتی قابل نقد شدن است و هر لحطه که بخواهند می توانند این سرمایه را نقد کنند.
  • هیچ گونه محدودیتی برای سرمایه گذاری وجود ندارد.
  • هر یک از اعضاء مسئولیت و وظایفی را در شرکت دارد.
  • شرکت های سرمایه ای که زمینه سرمایه گذاری آنها در بورس است معاف از پرداخت مالیات می باشند.
  • سرمایه گذاری در بازار های مالی دارای زمان کوتاه و طولانی مدت است و بر حسب نوع سرمایه گذاری و برآورد سود در بازده زمانی تنوع بازده زمانی سرمایه گذاری متفاوت است.
  • به راحتی می توانید فعالیت خود را انجام دهید و هر زمان که بخواهید سرمایه گذاری نمایید.

اما معایبی که می توان برای ثبت شرکت سرمایه گذاری نام برد شامل: داشتن قوانین مشخص و حد و مرز تعیین شده، هر نوع فعالیت شرکت قابل رسد یابی است. علاوه براین ممکن است برخی شرکاء در زمان فعالیت پشیمان از ادامه همکاری شوند و برای ورود افراد جدید به دلیل نوع شرکت سرمایه گذار هر شخصی امکان ورود به این شرکت را نداشته باشد. در صورت عدم انجام روند تشکیل پرونده مالیاتی در اداره دارایی شرکت غیر فعال مالیاتی محسوب خواهد شد.

مدارک لازم ثبت شرکت سرمایه گذار

مدارکی که برای ثبت شرکت سرمایه گذار باید تهیه و تنظیم نمایید شامل:

  • ابتدا باید مجوز های لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری را تهیه و تکمیل نمایید.
  • شرکت سرمایه گذاری باید دارای اساسنامه امضاء شده توسط موسسین و اظهارنامه یا تقاضا نامه و شرکت نامه از جمله مدارک مربوط به ثبت شرکت سرمایه گذاری می باشد.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی هر یک از اعضاء باید دریافت شود.
  • صورتجلسه هیئت مدیره و مجمع عمومی موسسین
  • هر یک از سهامداران باید سهامشان در شرکت مشخص باشد و سرمایه اولیه بر اساس قوانین ثبتی و آیین نامه های صدور مجوز برای تاسیس این شرکت مشخص نمایید.
  • موضوع شرکت باید به صورت کامل و جامع عنوان شود.

مراحل ثبت شرکت سرمایه گذار

  1. ابتدا باید مراحل اولیه ثبت شرکت سرمایه گذاری را انجام دهید یعنی ابتدا باید نوع شرکت را تعیین کنید و اعضاء و میزان سرمایه و سهام هر شخص را تعیین کنید و در نهایت بر اساس شرایط و مندرجات قانونی برای ثبت شرکت اقدام کنید.
  2. شرکت هایی مانند شرکت سرمایه گذاری بدون اخذ مجوز قابل ثبت نیستند از این رو ابتدا باید این شرکت مجوز خود را از سازمان فرابورس کشور دریافت کند.
  3. سپس درخواست باید در سامانه ثبت شرکت ها ثبت شود و بعد از ثبت نهایی ابتدا اسم شرکت مشخص خواهد شد و سپس سایر اطلاعات بررسی خواهد شد.
  4. متقاضی می بایست همه مدارک را در دو نسخه تهیه و تکمیل کند و جهت ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها پست کند همراه سایر مدارک باید مجوز اصلی را نیز در این بازده زمانی از سازمان فرا بورس و بورس ایران دریافت کنید.
  5. در نهایت که آگهی تاسیس صادر شد باید این آگهی در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد در این صورت یک شرکت سرمایه گذاری می تواند تاسیس شود و فعالیت خود را آغاز کند.

 هزینه شرکت سرمایه گذاری

هزینه تاسیس شرکت سرمایه گذاری شامل حق ثبت، هزینه روزنامه و هزینه های جانبی است که بر اساس آخرین تعرفه سازمان ثبت تعیین می شود. هم اکنون می توانید استعلام مربوط به ثبت این شرکت را دریافت کنید.

مجوز برای ثبت شرکت سرمایه گذار

صدور مجوز سرمایه گذاری توسط سازمان بورس یا فرا بورس ایران صورت می گیرد. سرمایه گذاران باید ابتدا به سازمان بورس برای تاییدیه تاسیس این نوع شرکت مراجعه نمایند با ارائه مدارکی که سازمان فرا بورس از شما می خواهد می توانید مجوز برای تاسیس این شرکت را داشته باشید. اساسنامه و حداقل های قانونی باید بر اساس چهارچوب های سازمان فرا بورس انجام شود.

جمع بندی: از همراهی شما با تیم ثبتی و حقوقی ایلیا سپاسگذاریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید از کارشناسان و متخصصان ما در مجتمع ثبتی ایلیا دریافت کنید. با ما در ادامه همراه باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

47  +    =  54