بلاگ

طریقه ثبت شرکت دانش بنیان

فرایند ثبت شرکت دانش بنیان موضوع این مطلب است که به بررسی شرایط قانونی، مدارک و مراحل و به طور کلی صفر تا صد روند ثبت شرکت دانش بنیان می پردازیم که مطمئناً هر متقاضی تاسیس شرکت دانش بنیان باید از این فرایند مطلع باشد. شرکت دانش بنیان به دلیل داشتن مزایای فراوانی که دارد مورد تقاضای ثبت خیلی از متقاضیان ثبت شرکت است. اما هر کسی که تصمیم به ثبت شرکت دارد نمی تواند شرکت دانش بنیان ثبت کند زیرا تاسیس این شرکت منوط به داشتن شرایط خاصی است که به توضیح آن خواهیم پرداخت.

راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان

در سال 1389 قانونی برای حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان جهت تجاری سازی نو آوری ها و اختراعات توسط مجلس تصویب شد در ماده دو شرکت دانش بنیان را تلفیق تجارت با تحقیق و توسعه است و هر نوع طراحی و تولید کالا و خدمات در حوزه فناوری بر می شمرد.

به طور کلی شرکت های دانش بنیان در چند دهه اخیر تعریف شده اند و پیش از این وجود نداشت. به طوری که قانون تجارت هیچ تعریفی از این نوع شرکت ارائه نداده است بنابراین ابتدا باید ثبت شرکت را در یکی از انواع شرکت های تجاری انجام دهید و سپس برای ثبت شرکت اقدام کنید.

راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان
راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان حداقل باید دو نفر باشید تا بتوانید شرکت تجاری تاسیس کنید بهترین نوع شرکت تجاری برای دانش بنیان نیز شرکت سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود است. تاسیس شرکت با مشارکت دو یا چند نفر که سرمایه خود را برای انجام کاری در نظر دارند با ثبت درخواست و تکمیل مدارک ثبتی در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری انجام می شود. البته لازم است بدانید هر یک از شرکت های تجاری که پیش از این ثبت شده اند اگر شرایط تبدیل به شرکت دانش بنیان را داشته باشند می توانند برای تبدیل شرکت تجاری به دانش بنیان اقدام کنند.

مشاوره ثبت شرکت دانش بنیان

یکی از مهمترین موضوعاتی که در انجام هر کاری لازم است دریافت مشاوره است. مشاوره با افرادی که در زمینه نیاز شما تخصص دارند سبب دقت و توجه بالا در انجام کارها می شود. ثبت ایلیا بدین منظور بهترین کارشناسان ثبتی و بهترین وکلاء ثبتی که همگی بیش از یک دهه تجربه کاری در زمینه های مورد نظر دارند در این موسسه حقوقی ثبتی گردد هم آورده است تا هر متقاضی ثبتی بدون پرداخت هیچ هزینه ای ابتدا اطلاعات خود را کامل نماید.

مشاورره ثبت شرکت دانش بنیان نیز یکی از مشاوره های رایگان و تخصصی ایلیا ثبت است که علاوه بر رایگان بودن می توانید به صورت حضوری یا غیر حضوری تنها از طریق تماس تلفنی به راحتی پاسخ تمام سوالات تان را دریافت کنید.

ثبت نام سامانه ثبت شرکت دانش بنیان

مرجع ثبت شرکت دانش بنیان اداره ثبت شرکت ها نیست و نمی توانید برای دانش بنیان کردن شرکت از روال ثبتی شرکت های تجاری وارد شوید. اما هر شرکت دانش بنیانی باید ابتدا شرکت تجاری خود را در سازمان ثبت شرکت ها ثبت کند.

ثبت شرکت دانش بنیان را می توانید از سامانه معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان که ابتدا باید در سامانه ارزیابی اطلاعات ثبت شود و لیست محصولات دانش بنیانی را انتخاب کنید.

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

قانون تاسیس شرکت های دانش بنیان بدین صورت است که ابتدا باید از معیار های کالاها و خدمات دانش بنیان مورد تایید قرار بگیرد. که ماده یک قانون تشکیل شرکت های دانش بنیان بدان می پردازد.

در ماده 1 قانون ارزیابی شرکت ها و موسسات دانش بنیان ابتدا به سطح فناوری اشاره داشته که کالاها و خدمات به موجب آن در حوزه فناوری های بالا یا متوسط به بالا قرار می گیرند. یعنی کالا یا خدمات به راحتی قابل کپی برداری نباشد از این رو هر کسی نتواند اقدام به ارائه آن کند.

کالا و خدمات باید نیازمند تحقیق و توسعه باشد یعنی نیازمند تیم فنی با تجربه باشد و در نهایت محصول باید کارکرد پیچیده ای داشته باشد و به نوعی منحصر به فرد باشد.

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان
شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

شرایط دیگری که باید کالا یا خدمات مورد تقاضای ثبت دانش بنیان داشته باشد مرحله تولید است. حتماً باید کالا به مرحله تولید رسیده باشد یا حداقل نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده باشد. علاوه بر این باید در زمینه طراحی روند تحقیق و توسعه ای که مورد تایید سازمان باشد را انجام دهید.

با وجود این شرایط می توانید فرصت دانش بنیان شدن شرکت خود را ایجاد کنید.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان مزایای زیادی دارد یکی از این مزایا معافیت مالیاتی به مدت 15 سال است. علاوه بر این ها سازمان معاونت توسعه نیز برای شرکت های دانش بنیانی مزایای ویژه ای را در نظر گرفته است که می تواند به راحتی از این مزایا استفاده کنند. دریافت تسهیلات و فرصت های معرفی و فروش بهتر از جمله این مزایا محسوب می شوند.

شرکت ها دانش بنیان فرصت همکاری بیشتری نسبت به سایر شرکت ها با سازمان های دولتی و خصوصی دارند و به نوعی اعتبار سازمانی بالایی دارند. برنامه های حمایتی که از این شرکت ها می شود شامل:

  • اخذ تسهیلات و وام های بانکی
  • معافیت و حمایت های مالیاتی
  • بیمه تامین اجتماعی
  • تسهیلات سربازی کارکنان
  • معافیت ها و تسهیلات گمرکی
  • مجوز های استقرار
  • صندوق نو آوری و شکوفایی
  • امتیازات مربوط به ساخت کالا دانش بنیان
  • حمایت از صادرات کالای دانش بنیان
  • حمایت جهت همکاری با سایر سازمان ها و دستگاه ها و نهاد های دولتی
  • خدمات توانمند سازی
  • رفع نیاز های فناوری

از مهمترین مواردی است که سازمان معاونت توسعه شرکت های دانش بنابراین به عنوان برنامه های حمایتی شرکت های دانش بنیان از آن نام برده است. توجه داشته باشید شرایط دانش بنیان تنها برای شرکت ها و موسسات وجود دارد و اشخاص حقیقی نمی توانند حتی با داشتن شرکت دانش بنیان نیز از این مزایا استفاده کنند

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان منوط به ارائه مدارکی است که برای ثبت نام در سامانه rig.daneshbonyan.ir ثبت نام خود را جهت تاسیس شرکت دانش بنیان انجام دهید. بعد از اتمام روند ثبت نام می توانید برای ثبت شرکت اقدام کنید.

مدارکی از قبیل رزومه شرکت در صورتی که اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته را ارسال کرده اید باید اظهارنامه مربوطه را ارائه دهید و همچنین آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت دستمزد را باید ارائه نمایید همچنین داشتن مدارک ثبتی نیز برای ثبت شرکت دانش بنیان الزامی است.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا ثبت شرکت تجاری است و سپس باید در سامانه معاونت علمی، فناوری و اقتصادی دانش بنیان معاونت توسعه شرکت های دانش بنیان ثبت نام مربوطه ررا انجام می دهید. سپس درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بر اساس قوانینی که در این حوزه وجود دارد درخواست بررسی می شود. چنانچه شرکت معیار های دانش بنیان شدن را داشته باشد در 4 سطح دسته بندی می شود.

اگر شرکت اظهارنامه مالیاتی سال گذشته را انجام نداده باشد یا اظهارنامه عدم فعالیت رد کرده باشد و کالا و خدمات در حد کالا یا خدمات سطح یک باشد شرکت دانش بنیان نوپا نوع 1 را می توانید تاسیس کنید.

در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیاتی سال گذشته را رد نکرده باشد یا عدم فعالیت رد کرده باشد و کالا و خدمات از نوع 2 باشند شرکت نوپا سطح 2 ثبت می شود.

اگر شرکت با توجه به اظهارنامه مالیاتی که تکمیل کرده است 25 درصد از درآمد عملیاتی یک سال مالی خود را ناشی از فروش کالا یا خدمات دانش بنیان بداند و سایر شرایط ثبت شرکت دانش بنیان در آن لحاظ شده باشد تحت عنوان شرکت تولیدی نوع 1 دانش بنیان ایجاد می شود.

به دلیل اهمیت داشتن رسوخ فناوری برتر در شرکت های صنعتی شرکت هایی که به مستند اظهارنامه مالیاتی دارای درآمد عملیاتی هستند. در صورتی که در زمینه حوزه های برتر فعالیت کرده باشند با داشتن شرایط سطح 1 و 2 و انجام پروژه ای که ده درصد از قیمت آن بر اساس شرایطی باشد که پیش از این اشاره کردیم شرکت دانش بنیان تولیدی نوع 2 را تاسیس می کنید.

مهمترین مرحله ارزیابی است که باید بر اساس مواردی که عنوان کردیم شرکت در سطح نوپا 1 و 2 و سطح تولیدی 1 و 2 قرار می گیرد.

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

اگر می خواهید شرکت دانش بنیان داشته باشید باید ابتدا هزینه حق ثبت را به اداره ثبت شرکت ها پرداخت کنید و هزینه آگهی ثبت را پرداخت کنید. هزینه آگهی ثبت شرکت نیز یکی از مهمترین هزینه های ثبت شرکت دانش بنیان است که مبلغ آن باید بر اساس آخرین تعرفه و شرایط ثبتی شرکت محاسبه کرد.

هزینه هایی تبدیل شرکت به دانش بنیان نیز بر اساس سازمان مورد نظر پرداخت می شود که از هزینه های ثبتی شرکت مجزا می باشد.

جمع بندی: از همراهی تان سپاسگذاریم و امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالاتی در زمینه ثبت شرکت دانش بنیان دارید و می خواهید در حداقل زمان ثبت شرکت دانش بنیان را داشته باشید و از مزایای و امتیاز تاسیس این نوع شرکت استفاده کنید حتماً با متخصصان ما در ایلیا ثبت در تماس باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  +  64  =  72